id: nxn6cx

płyta Chłopi - Wesele Boryny

płyta Chłopi - Wesele Boryny

Nasi użytkownicy założyli 1 226 900 zrzutek i zebrali 1 350 227 407 zł

A ty na co dziś zbierasz?

Opis zrzutki

W 2022 roku, dokładnie w 155 rocznicę urodzin Władysława Reymonta, do polskich kin trafi animowana superprodukcja „Chłopi” w reżyserii Doroty Kobieli. Zgodnie z zapowiedziami twórców ekranizacji tej nagrodzonej noblem powieści, jej ścieżka dźwiękowa będzie inspirowana wieloma słowiańskimi tradycjami muzycznymi. Usłyszymy w niej dźwięki  białoruskich dud, sukę biłgorajską, instrumenty dęte blaszane czy bałkański śpiew polifoniczny.


Wraz z przyjaciółmi zajmującymi się na co dzień muzyką tradycyjną zadaliśmy sobie pytanie, jak naprawdę mogła brzmieć muzyka łowickiej wsi w czasach Reymonta i czy – tak jak współczesny folk – byłaby ona w stanie zainteresować dzisiejszych słuchaczy i dobrze zilustrować Reymontowską opowieść?


Wykorzystując naszą wiedzę, doświadczenie i nagrania archiwalne powstałe w ramach Ogólnopolskiej Akcji Zbierania Folkloru Muzycznego w latach 50. XX w. oraz zapiski Oskara Kolberga z drugiej połowy XIX w., chcemy przy Waszej pomocy odpowiedzieć na to pytanie.


Stworzone przez nas nagrania  staną się kontrapunktem ścieżki dźwiękowej z filmu “Chłopi”. Osoby, które po obejrzeniu najnowszej ekranizacji powieści Reymonta, będą zainteresowane poszerzaniem wiedzy o muzyce łowickiej - nie trafią w próżnię. 


Do projektu zaprosimy uzdolnionych przedstawicieli młodego pokolenia grających i śpiewających muzykę tradycyjną z polski nizinnej, w tym z regionu łowickiego.


1) kapelę Kożuch (Łódź)

Kapela Kożuch powstała w 2011 roku. Fascynację ludowym repertuarem i nauki płynące bezpośrednio od wiejskich mistrzów łączy z własną wrażliwością, spontanicznością i energią. Zespół gra muzykę tradycyjną z centralnej Polski, z okolic Łodzi, wokół której nie brakuje bogatych i różnorodnych muzycznie regionów (łęczycki, łowicki, opoczyński, rawski, sieradzki). Mistrzami muzyków są łęczycki skrzypek Tadeusz Kubiak ze swoją kapelą oraz łowicki harmonista Sławomir Czekalski grający w kapeli Dobrzeliniacy. Artyści sięgają także do archiwalnych nagrań muzyki tradycyjnej.

2) kapelę Napięcie (Warszawa)

Kapela Napięcie powstała w 2016 roku. Większość repertuaru czerpie od skrzypka Andrzeja Leszczyńskiego z Michowic (rocznik 1942) oraz skrzypka Stanisława Wojciechowskiego z Rawy Mazowieckiej (rocznik 1928). Zespół nie stroni też od nagrań archiwalnych. Za swój cel stawia sobie możliwie jak najwierniejsze poznanie i odtworzenie muzyki regionu łódzkiego, a w konsekwencji jej promocję, utrwalenie i przekazywanie dalej.

3) śpiewaczkę Joannę Skowrońską (Ozorków)

Etnolożka, śpiewaczka. Od wielu lat prowadzi badania terenowe w Polsce i na Polesiu ukraińskim, a od 2010 na Dolnym Śląsku. Rejestruje, dokumentuje i bada pieśni, czego efektem są płyty wydawane przez Fundację Ważka, z którą współpracuje. Pieśni uczy się głównie u wiejskich śpiewaczek i śpiewaków, lecz ma za sobą także doświadczenia warsztatowe z wybitnymi etnomuzykologami, folklorystami z Polski i Europy Środkowo-Wschodniej. Bada zróżnicowanie emisji głosu w śpiewie tradycyjnym oraz postrzeganie pieśni przez wykonawców i odbiorców we współczesnym świecie, a także przemiany obrzędów tradycyjnych. Udziela się i współtworzy zespoły wykonujące muzykę tradycyjną zarówno in crudo, jak i w jej współczesnym brzmieniu, m.in.: Kust, Oset, Znajome Królika, Pieśni Piękne, Kormorany- Wykluczeni, Pieśni Odzyskane, Gliniane Pieśni, Zespół "Z Lasu".

4) śpiewaczkę Różę Martynę Grabowską (Łódź).

Śpiewaczka i skrzypaczka, muzycznie związana z regionem rawskim oraz regionem łowickim. Uczyła się m.in. u harmonisty Czesława Kocemby oraz z archiwalnych nagrań skrzypków, takich jak Stanisław Skiba, Jan Makowski czy Stanisław Klejnas. Swój repertuar śpiewaczy zawdzięcza w szczególności zbiorom rodzinnym, jak również nagraniom z udziałem Walerii Czubak oraz Marianny Woźniak.


Realizacją nagrań oraz ich miksem i masteringiem zajmie się studio As One z Warszawy mające w portfolio m.in. płyty Kapeli ze Wsi Warszawa oraz kapel wiejskich z Ziemi radomskiej i Mazowsza.


Wydawcą płyty będzie fundacja Muzyka Zakorzeniona z Warszawy www.muzykazakorzeniona.pl

Fundacja Muzyka Zakorzeniona dokumentuje i popularyzuje muzykę tradycyjną polskiej wsi, pomagając dziesiątkom organizacji, instytucji i osób przywracać ją do żywego obiegu kulturowego oraz odnajdywać dla niej miejsce we współczesnym świecie.

Zrealizowaliśmy tysiące nagrań audio i video, digitalizujemy, porządkujemy i upowszechniamy cenne zbiory archiwalne, jesteśmy producentem filmów dokumentalnych oraz małym wydawnictwem płytowym.

W ciągu ostatnich 2 lat wydaliśmy 6 profesjonalnie zrealizowanych płyt z muzyką tradycyjna. Za cztery wydane w 2020 roku otrzymaliśmy prestiżową nagrodę Fonogram Źródeł przyznawaną przez Polskie Radio: "Nagrodę przyznano za wybitne osiągnięcie fonograficzne, jakim było nagranie i wydanie pomimo niesprzyjającego czasu pandemii aż czterech płyt, będących na wysokim poziomie artystycznym, dźwiękowym i dokumentalnym. Stanowią one ponadto wartościową paletę regionalną i świadectwo ciągłości kultury muzycznej pomiędzy pokoleniami."


W chwili obecnej z grantu Urzędu Marszałkowskiego Województwa Łódzkiego pozyskaliśmy fundusze na honoraria dla artystów oraz realizację, miks i mastering nagrań.


Na ZRZUTCE zbieramy fundusze na:

1) honorarium dla graficzki, która stworzy projekt okładki, książeczki dołączonej do płyty oraz materiałów promocyjnych

2) honorarium autora tekstu, który znajdzie się w książeczce

3) realizację sesji zdjęciowej kapel oraz materiałów filmowych promujących projekt

4) druk, tłoczenie i konfekcjonowanie publikacji płytowej

5) promocję płyty


Do płyty zostanie dołączona bogato ilustrowana 32. stronicowa książeczka z popularnonaukowym tekstem autorstwa etnomuzykologa Tomasza Nowaka.

Nakład publikacji: 500 szt. (na chwilę obecną)


Partnerzy projektu (ich listę będziemy systematycznie aktualizowali):

1) Łódzki dom Kultury


Koordynacją merytoryczną muzycznej strony projektu zajmie się Maria Stępień z Łodzi:

Absolwentka Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi na kierunkach: skrzypce oraz muzykoterapia. Od 2011 r. zajmuje się polską muzyką tradycyjną. Skrzypaczka w ludowej Kapeli Dobrzeliniacy oraz w zespołach Kożuch, Radical Polish Ansambl, Raraszek oraz Trancexpress. Laureatka wielu nagród w konkursach muzyki ludowej i folkowej – m.in. Baszta na 46. Festiwalu Kapel i Śpiewaków Ludowych w Kazimierzu w 2012 roku, Grand Prix na Festiwalu Folkowym Polskiego Radia „Nowa Tradycja” w 2016 roku, z zespołem Kożuch oraz drugie miejsce w konkursie Folkowy Fonogram Roku z zespołem Radical Polish Ansambl w 2019 roku. Występowała na wielu scenach w kraju (m.in. Polskie Radio, Filharmonia Łódzka, Festiwal Wszystkie Mazurki Świata) oraz za granicą (Moskwa, Tallin, Praga). Prowadzi zajęcia dla dzieci i dorosłych oparte na tańcach i zabawach tradycyjnych z elementami muzykoterapii oraz warsztaty gry ludowej na skrzypcach.


Koordynacją organizacyjną projektu, sesjami zdjęciowymi na potrzeby projektu i jego promocją zajmie się Piotr Baczewski z fundacji Muzyka Zakorzeniona:

Fotograf i filmowiec od 2008 roku nieprzerwanie dokumentuje muzykę polskiej wsi, współpracując przy tym z wieloma instytucjami, stowarzyszeniami i fundacjami z całej Polski. Stypendysta MKiDN w latach 2013, 2019 i 2020. W 2013 roku powołał do życia zbiór nagrań video muzyki polskiej wsi liczący dziś 2000 nagrań (vimeo / yt muzykazakorzeniona). Inicjator archiwizacji i popularyzacji dorobku Piotra Gana - Kolberga Kielecczyzny, autor strony www.archiwum-gana.pl Pomyslodawca strony dudziarze.pl. - pierwszej profesjonalnej strony o polskich dudach. Autor wielu wystaw na terenie całego kraju (m.in. w Toruńskim Muzeum Etnograficznym, Studio Polskiego Radia im. Lutosławskiego w Warszawie, Muzeum Oskara Kolberga w Przysusze, hol Auditorium Maximum UW i klubogaleria SKWER w Warszawie, dziedziniec MKiDN).


Okładkę, książeczkę dołączoną do płyty oraz materiały promocyjne zaprojektuje Małgorzata "Czarli" Bajka:

Artystka, graficzka z wykształcenia, streetartowiec z przekonania. Zajmuje się grafiką projektową i warsztatową, ilustracją, fotografią, scenografią i malarstwem ściennym. Angażuje się często w projekty, w których ważne jest działanie ze społecznością lokalną, na bazie historii danego miejsca, jego wielokulturowej tradycji oraz baśni i legend. W ramach projektu "Malunki Muzyczne"zrealizowała w kilkunastu wsiach i miastach murale nawiązujące do lokalnej tradycji. Jest autorką projektów graficznych do płyt takich wykonawców jak Kapela Maliszów, Kapela ze Wsi Warszawa czy Sutari, a także identyfikacji graficznej Festiwalu "Nowa Tradycja" w roku 2018. Od zeszłego roku współpracuje z nasza fundacją. Zaprojektowała okładki płyt Biskupizna, Muzyka spod Radomia i Krystyna Ciesielska.



Popularnonaukowy tekst do książeczki płyty napisze etnomuzykolog - dr hab Tomasz Nowak z Uniwersytetu Warszawskiego:

Etnomuzykolog, antropolog tańca. Ukończył studia w Instytucie Muzykologii UW i uzyskał tytuł magistra na podstawie pracy pt. "Proces przekazu tradycji na przykładzie kształcenia skrzypków podhalańskich", napisanej pod kierunkiem prof. dr hab. Anny Czekanowskiej-Kuklińskiej (1997). W latach 1997-2002 uczestnik studiów doktoranckich na Wydziale Historycznym UW. W roku 2003 uzyskał tytuł doktora na podstawie pracy pt. "Tradycje muzyczne społeczności polskiej na Wileńszczyźnie. Jest aktywnym folklorystą, współpracującym z szeregiem instytucji kulturalnych w Polsce. Aktualnie jest adiunktem w Instytucie Muzykologii Uniwersytetu Warszawskiego, gościnnie wykłada w Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina (od 2003 r.). Jest prezesem Polskiego Forum Choreologicznego i Polskiego Seminarium Etnomuzykologicznego, sekretarzem generalnym Związku Kompozytorów Polskich, członkiem Council for Traditional Music i European Seminar in Ethnomusicology, oraz ekspertem Polskiej Sekcji Conseil International des Organisations de Festivals de Folklore et d'Art Traditionnels. Autor i redaktor książek z zakresu tradycyjnej muzyki i tańca oraz ponad czterdziestu artykułów naukowych. Laureat Nagrody „CLIO” (2006) przyznanej za książkę "Tradycje muzyczne społeczności polskiej na Wileńszczyźnie. Opinie i zachowania" (Warszawa 2005). Laureat nagrody im. ks. prof. Hieronima Feichta oraz Nagrody za najlepszą pracę pisemną z zakresu historii muzyki polskiej 2016.


Ta zrzutka nie ma jeszcze opisu.

Ta zrzutka nie ma jeszcze opisu.

Lokalizacja

Pierwsza na świecie karta do przyjmowania wpłat. Karta Wpłatnicza.
Pierwsza na świecie karta do przyjmowania wpłat. Karta Wpłatnicza.
Dowiedz się więcej

Oferty/licytacje 6

Kupuj, Wspieraj.

Kupuj, Wspieraj. Czytaj więcej

Organizatora:
Inne
publikacja w formie fizycznej (x1)
+ dostawa na terenie Polski (w przypadku gdy płytę będziemy musieli wysłać poza granicę polski - proszę doliczyć koszt przesyłki zagranicznej)
50 zł
Zakończona
Inne
publiacja w formie fizycznej (x2)
+ dostawa na terenie Polski (w przypadku gdy płytę będziemy musieli wysłać poza granicę polski - proszę doliczyć koszt przesyłki zagranicznej)
100 zł
Zakończona
Inne
publikacja w formie fizycznej (x3)
+ dostawa na terenie Polski (w przypadku gdy płytę będziemy musieli wysłać poza granicę polski - proszę doliczyć koszt przesyłki zagranicznej)
150 zł
Zakończona
Inne
publikacja w formie fizycznej (x4)
+ dostawa na terenie Polski (w przypadku gdy płytę będziemy musieli wysłać poza granicę polski - proszę doliczyć koszt przesyłki zagranicznej)
200 zł
Zakończona
Inne
mecenas płyty
- otrzymasz pakiet 60 płyt- logo (Twojej firmy / organizacji / instytucji) lub Twoje imię i nazwisko znajdzie się na rewersie okładki naszej płyty
3000 zł
Zakończona

Wpłaty

nikt jeszcze nie wpłacił, możesz być pierwszy!

Nikt nie zdążył wpłacić..

Komentarze

 
2500 znaków
Zrzutka - Brak zdjęć

Nikt jeszcze nie dodał komentarza, możesz być pierwszy!