Postprodukcja filmu dokumentalnego „Singeli Movement: Greed for Speed”
Postprodukcja filmu dokumentalnego „Singeli Movement: Greed for Speed”
Nasi użytkownicy założyli 1 227 199 zrzutek i zebrali 1 350 873 760 zł
A ty na co dziś zbierasz?
Opis zrzutki
==> for English scroll down <==
O CO CHODZI?
„Singeli Movement: Greed for Speed” to film dokumentalny w reżyserii Jana Moszumańskiego stworzony we współpracy z ugandyjską wytwórnią płytową Nyege Nyege Tapes. Przedstawia artystów Sisso Studio i Pamoja Records – dwóch wiodących domów produkcyjnych muzyki Singeli - tanzańskiego elektronicznego turbofolku, ukazując jej narodziny jako symptom transformacji ustrojowej, którą Tanzania przeszła po 1999 roku.
O CZYM TO JEST?
Singeli to muzyka ze slumsów Dar es Salaam, najszybciej rosnącego miasta świata. Powstała na przełomie wieków, w okresie gdy po 40 latach budowania socjalistycznej gospodarki Tanzania rozpoczęła wdrażanie liberalnych reform podobnych do tych, które Polska przyjęła 10 lat wcześniej. Twórcy Singeli pochodzą z pierwszego pokolenia, które dorosło w nowej rzeczywistości. W tekstach ich piosenek, postawie, celach i marzeniach odbija się obraz epoki - zderzenie altruizmu minionych czasów z świadomością konieczności przyciągania spojrzeń i kreowania własnego wizerunku, której musi stawić czoło artysta w pogoni za sławą.
NO I CO Z TYM TERAZ?
Film jest na etapie postprodukcji. Dotychczas produkcja pochłonęła około 38.000 zł, zaś do ukończenia projektu potrzebna jest kwota 35.000 zł, która zostanie przeznaczona na montaż i zgranie dźwięku (10k), produkcję autorskiej typografii (3k), licencje (2k) oraz wynagrodzenia dla bohaterów (20k).
KONTEKST HISTORYCZNY I SPOŁECZNY
Pośród krajów Afryki Tanzania jest uznawana za jeden z tych, którym najlepiej udało się przeprowadzić proces dekolonizacji. W momencie wyjścia Brytyjczyków w 1961 roku władzę przejął rząd Juliusa Nyerere. Budował on państwo w oparciu o filozofię “rodzinności” (swa. “Ujamaa”), w poszerzonym rozumieniu obejmującą nie tylko najbliższych ale i całe społeczeństwo. Państwo to nie powtórzyło błędów wielu sąsiadów i nie zrodziło patologii w postaci wojen, korupcji, głodu czy eksplozji niesprawiedliwości społecznej. Na arenie międzynarodowej Nyerere był jednym z najwybitniejszych obrońców interesów krajów trzeciego świata. Po jego śmierci w 1999 roku Tanzania zrezygnowała ze swojej unikatowej polityki wdrażając liberalno-kapitalistyczne reformy.
Podczas gdy muzyka pokolenia Ujamaa to powolne i dostojne taarabu, pokolenie transformacji stworzyło Singeli - gatunek o tempie przekraczającym 200 uderzeń na minutę oraz energicznie wypluwanych partiach wokalu. To nagłe przyspieszenie w muzyce wydaje się symptomatyczne dla nastrojów obecnych w podobnych okolicznościach społecznych, gdzie pojawia się imperatyw pracy ponad własne siły, pośpiech, silna konkurencja i indywidualizm. Rozdźwięk między pozostałością ideałów filozofii Ujamaa, a nową kapitalistyczną rzeczywistością znajduje świetną reprezentację w muzyce singeli, co stanowi o jej wyjątkowości. Artyści singeli reprezentują skromną postawę pełną troski o lokalną społeczność i nawołują do kooperatywnego działania. Często mówią o edukowaniu słuchaczy. Poruszają tematy, które są uniwersalne i odmienne od przekazu rapowanej muzyki z zachodu: miejsce kultu pieniądza zajmuje przypominanie o powinnościach, o codziennych trudnościach i zmaganiu z ubóstwem. Singeli to muzyka transformacji ustrojowej, która mówi o wynikających z niej korzyściach oraz kosztach. A ta kwestia jest dla autora, jako osobie urodzonej w czasie gdy podobne przemiany zachodziły w Europie Wschodniej, osobiście istotna . Dla wielu widzów odbicie w zwierciadle kraju o mniej uprzywilejowanej pozycji może pozwolić na zrozumienie genealogii własnych aksjomatów oraz uniwersalnych mechanizmów którym podlegają ci, którzy starają się wyrwać z ubóstwa.
AUTOR - Jan Moss. W lutym 2020 ze wsparciem festiwalu Unsound zorganizował trasę koncertową artystów Nyege Nyege Tapes w 5 miastach Polski. Pamiętasz?
Było tak:
A teraz robi podobne z pasterkowym przekazem od palestyńskich raperów Lil Asaf i BA w Hajnówce w wigilię 2021.
=\/=\/=\/=\/=\/=\/=\/=\/=\/=\/=\/=\/=\/=\/= ENGLISH=\/=\/=\/=\/=\/=\/=\/=\/=\/=\/=\/=\/=\/=\/=
=\/=\/=\/=\/=\/=\/=\/=\/=\/=\/=\/=\/=\/=\/= ENGLISH=\/=\/=\/=\/=\/=\/=\/=\/=\/=\/=\/=\/=\/=\/=
=\/=\/=\/=\/=\/=\/=\/=\/=\/=\/=\/=\/=\/=\/= ENGLISH=\/=\/=\/=\/=\/=\/=\/=\/=\/=\/=\/=\/=\/=\/=
WHAT'S THE POINT?
"Singeli Movement: Greed for Speed" is a documentary directed by Jan Moszumański, created in cooperation with the Ugandan record label Nyege Nyege Tapes. It presents the artists of Sisso Studio and Pamoja Records - two leading production houses of Singeli's music - Tanzanian electronic turbofolk, showing its birth as a symptom of the economic transformation that Tanzania underwent after 1999. The film features Singeli superstars such as Makaveli, Bampa Bana, MCZO, Duke, Rahema Tajiri, Jay Mitta, MC Kadilida, MC Antivirus, DJ Longo, Chief Baker, Muchizo, Kashiwash, Yakubu and many more!
WHAT IS IT ABOUT?
Singeli music comes from the slum of Dar es Salaam, Tanzania. It was established at the turn of the century, when, after 40 years of building a socialist economy, Tanzania began implementing liberal reforms similar to those adopted by Poland 10 years earlier. Singeli's creators come from the first generation that grew up in the new reality. The texts of their songs, attitudes, goals and dreams reflect the image of the epoch - the clash of altruism of bygone times with the awareness of the need to attract eyes and create one's own image, which the artist must face in his pursuit of fame.
WHAT'S UP WITH THE PROJECT NOW?
The film is in post-production. So far it has consumed about EUR 9,000. To complete the project, the amount of EUR 8,000 is needed. It will be spent on sound editing and mixing (2k), production of original typography (EUR 800), licenses (EUR 500) and remuneration for interviewees (5k).
HISTORICAL AND SOCIAL CONTEXT
Tanzania is considered one of the most successful in decolonization among the African countries. With the departure of the British in 1961, the government of Julius Nyerere seized power. He built the state based on the philosophy of "Ujamaa" (Swa. "familyhood"), in a broader sense encompassing not only the loved ones but also the entire society. In the international arena, Nyerere was one of the most outstanding defenders of the interests of third-world countries. After he died in 1999, Tanzania gave up its unique policies to implement liberal-capitalist reforms.
While the music of the Ujamaa generation is slow and dignified taarabu, the generation of transformation has created Singeli - a genre with a rate of over 200 beats per minute and vigorously spit out vocals. This sudden acceleration in music seems symptomatic of the moods present in similar social circumstances. There is an imperative to work beyond one's strength, haste, intense competition and individualism. The discrepancy between the remnant ideals of Ujamaa's philosophy and the new capitalist reality is perfectly represented in Singeli music, which makes it unique. Singeli artists represent a modest attitude full of concern for the local community and call for cooperative action. They often talk about educating the audience. They deal with topics that are universal and different from the message of Western rap music: the cult of money is replaced by reminding about obligations, everyday difficulties and the struggle with poverty. Singeli is the music of systemic transformation, which talks about its benefits and costs. And this issue is personally important for the author, as a person born when similar changes were taking place in Eastern Europe. For many viewers, the reflection in the mirror of a country with a less privileged position may allow them to understand the genealogy of their own axioms and the universal mechanisms to which those who try to "catch up" with "the First World.
AUTHOR - Jan Moss. A visual artist with a long CV. Since 2018, he has been working with Nyege Nyege Tapes as a music video author (including "Dunia" by MC Yallah or "Nightmare Song" by Ecko Bazz) and tour manager. See his videos below.
Currently Jan is working on a music video from Palestine's bad boys Lil Asaf's and BA's Christmas tour to Polish-Belarussan border, where they played for the volunteers involved in fighting the humanitarian migration crisis on the Christmas Eve 2021.
Ta zrzutka nie ma jeszcze opisu.
Stwórz swój własny link do promocji zrzutki i sprawdzaj na bieżąco statystyki!
Stwórz swój własny link do promocji zrzutki i sprawdzaj na bieżąco statystyki!
Lokalizacja
Oferty/licytacje 15
Kupuj, Wspieraj.
Kupuj, Wspieraj. Czytaj więcej
Organizatora:
15 zł
Kupione 3
30 zł
Kupione 15
48 zł
Kupione 7
60 zł
Kupione 1
80 zł
Kupione 7 z 80
180 zł
Kupione 5
350 zł
Kupione 3 z 50
ćwir